Τι είναι η εργοθεραπεία;
Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία είναι μια ειδικότητα που δραστηριοποιείται στον τομέα της υγείας και πιο συγκεκριμένα στην πρόληψη, παρέμβαση και αποκατάσταση. Η Εργοθεραπεία εμπλέκει τη θεραπευτική χρήση του έργου και των δραστηριοτήτων παιχνιδιού με σκοπό τη βελτίωση και αξιοποίηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού και εφήβου για την καλύτερη απόδοσή του στο σπίτι και στο σχολείο.
Επιπλέον, η Εργοθεραπεία έχει ως σκοπό την εντόπιση και αξιολόγηση των διάφορων δυσλειτουργικών στοιχείων στη συμπεριφορά ενός παιδιού, με τη χρήση επιστημονικών μεθόδων και προσεγγίσεων με στόχο την ανάπτυξη των αισθητηριοκινητικών λειτουργιών του.
Η Εργοθεραπεία είναι πολύ αγαπητή από τα παιδιά επειδή δεν λειτουργεί ως μάθημα αλλά μέσα από το παιχνίδι βοηθάει τα παιδιά να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους ενώ γίνεται σε έναν κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο με πλούσιο υλικό και παιχνίδια. Ένα παιδί προτού ενταχθεί σε θεραπευτικό πρόγραμμα θα πρέπει αρχικά να αξιολογηθεί και έπειτα να γίνει η θέσπιση των στόχων καθώς και το εξατομικευμένο πλάνο παρέμβασης. Η αξιολόγηση γίνεται συνήθως σε δυο 45λεπτες συναντήσεις.
Μερικοί από τους στόχους της παιδιατρικής εργοθεραπείας είναι:
- Ενίσχυση του κινητικού συντονισμού.
- Ενίσχυση της φυσιολογικής ανάπτυξης.
- Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της κοινωνικοποίησης του παιδιού.
- Βοήθεια στο να ξεπεράσει φοβίες.
Η παιδιατρική εργοθεραπεία βρίσκει εφαρμογή στην αποκατάσταση δυσκολιών στους παρακάτω τομείς:
- Κινητικός τομέας
- Αισθητηριακός τομέας
- Τομείς καθημερινής ζωής
- Συμπεριφοράς
- Γνωστικές και αντιληπτικές λειτουργίες
- Κοινωνικών δεξιοτήτων
Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία;
Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, θα πρέπει να αναζητήσετε αξιολόγηση από Εργοθεραπευτή, εάν παρουσιάζει ένα συνδυασμό από τις παρακάτω δυσκολίες:
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί
- Είναι αδέξιο σε δραστηριότητες αδρής κίνησης (σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει συχνά, δυσκολεύεται να παίξει με μπάλα)
- Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο, μοιάζει να είναι αδύναμο, έχει μικρή αντοχή
- Χάνεται εύκολα σε χώρους που δεν γνωρίζει καλά
- Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα)
- Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
- Αποφεύγει τον εξοπλισμό παιδικής χαράς (κούνια, τραμπολίνο κλπ.)
- Έχει φτωχό έλεγχο στις λεπτές κινήσεις, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ, να κόψει με ψαλίδι, δε μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των γραμμάτων και λέξεων, όταν γράφει
- Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι
- Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
- Κουράζεται εύκολα κατά τη σχολική του εργασία
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα
- Είναι υπερκινητικό, δυσκολεύεται να καθίσει σε ένα σημείο
- Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο
- Δεν εξερευνά το περιβάλλον
- Δείχνει να μην ακούει όταν του μιλούν
- Διασπάται εύκολα η προσοχή του, ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
- Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο
- Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές
- Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα
- Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης , όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά
- Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
- Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει την δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού
- Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στον λόγο και στην ομιλία, δεν αρθρώνει σωστά
Δείτε εάν χρειάζεται το παιδί σας εργοθεραπεία, συμπληρώνοντας τη λίστα ελέγχου