Η Μέθοδος LSVT στη Φωνοθεραπεία: Ένα Σημαντικό Εργαλείο για τη Βελτίωση της Φωνής
12 Ιανουαρίου, 2024Είναι έτοιμο το παιδί μου για το δημοτικό;
1 Φεβρουαρίου, 2024Η πυραμίδα της γλωσσικής ανάπτυξης είναι η οπτική αναπαράστασης του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται η επικοινωνία. Για να μπορεί ένα άτομο να φτάσει στο επίπεδο της σωστής ομιλίας και επικοινωνίας θα πρέπει να έχει αναπτύξει όλα τα στάδια, αρχίζοντας από το κάτω μέρος και προχωρώντας στο τελικό μέρος, την κορυφής της επικοινωνίας.
Προγλωσσική και πρώιμη αλληλεπίδραση
Αλληλεπίδραση παιδιού-ενήλικα: Προτού τα παιδιά αναπτύξουν τις δεξιότητες για ομιλία και επικοινωνία θα πρέπει να αναπτύξουν τις πρώιμες επικοινωνιακές δεξιότητες, όπως: βλεμματική επαφή, κοινή προσοχή, εναλλαγή σειράς και ενεργητική ακρόαση. Αυτές οι δεξιότητες θεωρούνται ως το θεμέλιο για την ανάπτυξη του λόγου, της ομιλίας και της επικοινωνίας. Οι αλληλεπιδράσεις παιδιού και ενηλίκου είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της ομιλίας των παιδιών μέσα από τις καθημερινές ρουτίνες και το παιχνίδι.
- Βλεμματική επαφή: Το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση να παρακολουθεί ένα άτομο στα μάτια κατά τη διάρκεια που του μιλάει.
- Εναλλαγή σειράς: Το παιδί να είναι σε θέση να κάνει εναλλαγή σειράς κατά τη διάρκεια μιας κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
- Ανταπόκριση: Το παιδί να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στο κάλεσμα του ονόματος του.
- Μίμηση: Το παιδί να είναι σε θέση να μιμηθεί χειρονομίες, ενέργειες και ήχους.
- Κοινή προσοχή: Το παιδί να δείχνει τη διάθεσή του να μοιράζεται γεγονότα και αντικείμενα με ένα άλλο πρόσωπο. Η κοινή προσοχή έχει τριαδικό χαρακτήρα: το παιδί εναλλάσσει την προσοχή του από το αντικείμενο/ γεγονός προς το γονιό και μετά πάλι πίσω στο αντικείμενο/ γεγονός.
- Χρήση χειρονομιών – δείξιμο: Το παιδί να είναι σε θέση να δείξει με χειρονομίες αυτό που θέλει.
- Συμβολικό παιχνίδι: Το παιδί να είναι σε θέση να αναπαραστήσει μέσω του παιχνιδιού του, ρόλους και δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, με φανταστικά ή υπαρκτά σενάρια.
- Αντίδραση στο περιβάλλον: Το παιδί να ανταποκρίνεται στο περιβάλλον και στους γύρω του.
Προσοχή - Ακουστική αντίληψη
Κοιτάζοντας και Ακούγοντας: Μερικά παιδιά δυσκολεύονται να ακούσουν και να συγκεντρωθούν στο αναμενόμενο επίπεδο για την ηλικία τους, ακόμη και σε καταστάσεις ένας προς ένα, σε ομάδας ή ολόκληρη την τάξης. Οι δυσκολίες αυτές έχουν επίδραση σε όλους τους τομείς της μάθησης. Εάν ένα παιδί δεν είναι σε θέση να ακούσει και να παρακολουθήσει, δεν θα είναι σε θέση να επεξεργαστεί τις πληροφορίες που του δίνονται.
- Το παιδί θα πρέπει να έχει ποιοτική βλεμματική επαφή με τον ομιλητή.
- Θα πρέπει να εστιάζει σε ένα αντικείμενο/ άτομο/ δραστηριότητα που επιλέγει, για 5 και περισσότερα λεπτά (από 2 χρονών).
- Το παιδί θα πρέπει να απολαμβάνει να ακούει μουσική.
- Θα πρέπει να είναι σε θέση να στρέφει το βλέμμα του στο άκουσμα μιας φωνής.
- Να αντιλαμβάνεται όταν κάποιος φωνάζει το όνομα του.
Παιχνίδι
Για τα παιδιά, το παιχνίδι είναι ιδιαίτερα σημαντικό και κρίσιμο για την ανάπτυξη του. Ακόμη και όταν το παιδί σας παίζει σιωπηλά, μαθαίνει σημαντικές πληροφορίες τις οποίες θα χρησιμοποιήσει αργότερα. Μπορείτε να εκμεταλλευτείτε το παιχνίδι για να διευρύνετε τις γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού σας.
Το παιδί θα πρέπει να
- αρχίζει να εξερευνά και να κατανοεί παιχνίδια αίτιο/ αποτελέσματα.
- μαθαίνει έννοιες όπως μέσα/ έξω, πάνω/ κάτω, γρήγορα/ αργά, μεγάλο/ μικρό.
- κατανοεί χωρικές έννοιες (δίπλα, πίσω, κάτω).
- αλληλεπιδρά περισσότερο με συνομηλίκους του ή και ενήλικες.
- χρησιμοποιεί το φανταστικό παιχνίδι.
- κατανοεί τη συμβολική αναπαράσταση (οι εικόνες και οι λέξεις αντιπροσωπεύουν αντικείμενα/ δράσεις/ ιδέες).
Κατανόηση:
Μερικά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν την προφορική γλώσσα στο επίπεδο που αναμένεται για την ηλικία τους. Αυτά τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται να ακολουθήσουν οδηγίες και να μάθουν νέες λέξεις και ιδέες.
Το παιδί θα πρέπει να
- κατανοεί απλές οδηγίες, αλλά και να επιλέγει πάντα να τις ακολουθεί (π.χ. «Φορέστε τα παπούτσια σας», «Βάλτε τα κομμάτια στο κουτί»)
- κατανοεί/ αναγνωρίζει μεταξύ 200 και 500 λέξεις μέχρι την ηλικία των δύο ετών (πολλές περισσότερες λέξεις από όσες μπορεί να πει).
- κατανοεί απλές ερωτήσεις του τύπου ποιος/ τι/ πού μέχρι την ηλικία των 3 ετών.
αρχίζει να κατανοεί την αιτιολόγηση (από την ηλικία των 3 ετών).
Ομιλία:
Οι δυσκολίες με την εκφραστική γλώσσα μπορεί να παρουσιαστούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, όπως, δυσκολία στο να συνδυάσει λέξεις για να φτιάξετε μια πρόταση, δυσκολία στη χρήση των σωστών καταλήξεων των λέξεων, π.χ. στους χρόνους ή στον πληθυντικό αριθμό, περιορισμένη ανάπτυξη λεξιλογίου και δυσκολία αλληλουχίας ιδεών για τη δημιουργία και διήγηση μιας ιστορίας.
Το παιδί θα πρέπει να
- πει την πρώτη του λέξη περίπου στους 12 μήνες
- έχει λεξιλόγιο πενήντα λέξεων περίπου στην ηλικία των 2 ετών
- αρχίζει να συνδυάζει λέξεις για να δημιουργεί μικρές φράσεις
- κάνει τυπικά γραμματικά λάθη (π.χ. λάθη αντωνυμιών, ή παρελθοντικούς χρόνους)
- μπορεί να φτιάξε ολοκληρωμένες προτάσεις
- μπορεί να διηγηθεί τη συνέβη σε μια ήμερα (από την ηλικία των τεσσάρων ετών)
Πραγματολογία
Ως πραγματολογία ορίζουμε την ικανότητα ενός ατόμου να χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει αυτό που θέλει με τον κατάλληλο τρόπο, στον κατάλληλο χρόνο και την ανάλογη περίσταση. Ένα παιδί, μπορεί να είναι σε θέση να οργανώνει τις σκέψεις του σε λόγο και να χρησιμοποιεί τη βασική συντακτική και γραμματική δομή, αλλά η προσπάθειά του για επικοινωνία να μην είναι αποτελεσματική.
Το παιδί θα πρέπει να
- είναι σε θέση να αλληλοεπιδράσει με άλλα άτομα
- μπορεί να χρησιμοποιήσει σωστά τη γλώσσα για να επικοινωνήσει και να κάνει συζήτηση
αναγνωρίζει τη γλώσσα του σώματος, - είναι σε θέση να κάνει συνεργατικό παιχνίδι, μπορεί να αναγνωρίσει τα συναισθήματα των άλλων.
Ήχοι ομιλίας
Τα παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν μια σειρά από διαφορετικές δυσκολίες στην `ομιλίας. Μερικά παιδιά μπορεί να μην μπορούν να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένο ήχο ή ήχους στην ομιλία τους, άλλα προσπαθούν να συντονίσουν τις κινήσεις των χειλιών και της γλώσσας τους για να ακολουθήσουν με ακρίβεια τους ήχους για να σχηματίσουν ορθά τις λέξεις. Οι δυσκολίες στην άρθρωση των ήχων της ομιλίας των παιδιών, μπορεί να έχουν αντίκτυπο στην ικανότητά τους να γίνουν κατανοητοί και να αναπτύξουν δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής.