Ομάδες κοινωνικών δεξιοτήτων

 

Οι κοινωνικές δεξιότητες αποτελούν ένα σύνολο δεξιοτήτων που επιτρέπουν σε ένα άτομο να επικοινωνεί, να αλληλοεπιδρά και να κοινωνικοποιείται µε τους γύρω του. Οι κοινωνικές δεξιότητες μαθαίνονται μέσα από μία ποικιλία διαδικασιών, όπως είναι η παρατήρηση και η μίμηση των κοινωνικών συμπεριφορών των άλλων. Ωστόσο, μερικά άτομα ίσως αδυνατούν να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες με αποτέλεσμα συχνά να βιώνουν άγχος στις κοινωνικές καταστάσεις και να έχουν την τάση να αποσύρονται.

 

Στο Κέντρο μας λειτουργούν ομαδικά προγράμματα που έχουν ως στόχο τη κοινωνικοποίηση και τη σύναψη επιτυχημένων σχέσεων με άλλα άτομα καθώς επίσης και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του ατόμου.

Καλλιεργώντας τις απαραίτητες δεξιότητες τα άτομα, θα μαθαίνουν να επικοινωνούν και να αλληλοεπιδρούν με πιο αποτελεσματικό τρόπο, στα πλαίσια ομάδων και να αναπτύξουν μια υγιή προσωπικότητα.

Οι ομάδες αυτές αποτελούνται από 2 έως 5 άτομα και η επιλογή γίνεται με τρία βασικά κριτήρια την ηλικία, το κοινωνικό αλλά και το γνωστικό επίπεδο.

Το πρόγραμμα είναι δομημένο και πραγματοποιείται σε ένα προστατευμένο περιβάλλον για το παιδί, έτσι ώστε να του δώσει το αίσθημα της ασφαλείας και της εμπιστοσύνης, με τελικό σκοπό τη μεταφορά αυτών των δεξιοτήτων σε ένα πιο ευρύ περιβάλλον.

Οι ομάδες έχουν ως στόχο την ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων (λεκτικών και μη λεκτικών), της ικανότητας ακρόασης του συνομιλητή, την αναγνώριση των συναισθημάτων και της ενσυναίσθησης, την ικανότητα να βρίσκονται σε μια ομάδα και να μπορούν να συστήσουν τον εαυτό τους, να ακολουθούν τους κοινωνικούς κανόνες και τέλος να είναι ικανά να επιλύουν προβλήματα.

Ομάδα ενίσχυσης κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά

Η ομάδα αυτή απευθύνεται κυρίως σε παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, έντονο ανταγωνιστικό πνεύμα, φτωχή ενσυναίσθηση, έλλειψη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων καθώς και δυσκολία στο να ενταχθούν και να ακολουθήσουν μια ομάδα.

Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από Παιχνίδια ρόλων, παιχνίδια δημιουργικότητας και συνεργασίας καθώς και παιχνίδι που θα έχουν ως στόχο το να ακολουθούν κανόνες, να αποδέχονται την ήττα και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους.

Μέσα από τις συναντήσεις θα δουλευτούν:

  • Η έναρξη και η απάντηση χαιρετισμών
  • Το λειτουργικό παιχνίδι
  • Το συνεργατικό παιχνίδι με συνομηλίκους
  • Η έναρξη και η διατήρηση συνομιλίας
  • Η παραμονή στο θέμα συζήτησης
  • Η κατανόηση των προθέσεων του συνομιλητή (κατανόηση των μη λεκτικών και κοινωνικών ενδείξεων του συνομιλητή)
  • Η ενσυναίσθηση
  • Η χρήση της σωστής γλώσσας του σώματος
  • Η αποδοχή της άρνησης
  • Η αναγνώριση των συναισθημάτων
  • Οι Στρατηγικές παρέμβασης στα αρνητικά συναισθήματα
  • Η επίδειξη ευελιξίας
  • Η ικανότητα ακρόασης του συνομιλητή
  • Η ικανότητα να μοιράζεται τα πράγματα του
  • Να ακολουθεί οδηγίες
  • Η εξάσκηση στην ικανότητα της υπομονής
  • Ο σεβασμός των ορίων
  • Παιχνίδια ρόλων σε υποτιθέμενες κοινωνικές καταστάσεις (πχ. Στο φούρνο, στο καφέ, στο σούπερ μάρκετ κλπ)
  • Η σωστή χρήση έντασης φωνής
  • Και η επίλυσης προβλημάτων (διαχειρισμός συγκρούσεων)

Προτού ενταχθεί ένα παιδί σε μια ομάδα, προηγείται αξιολόγηση του παιδιού και των αναγκών του, ώστε να ενταχθεί στην καταλληλότερη για τις ανάγκες του ομάδα.